In juli hebben we verder gewerkt aan het aanbrengen van de funderingspalen. Ook is de hele bouwput uitgegraven om ruimte te maken voor de volgende onderdelen van de onderbouw.
Een belangrijk onderdeel dit keer was het ‘koppensnellen’ van de palen. Dit betekent dat de bovenkant van de betonnen paal wordt afgewerkt en op de juiste hoogte wordt gebracht, zodat die goed aansluit op de betonconstructie erboven. Dit is onder andere gebeurd bij de fundering van de kraan (de ‘kraanpoer’) en bij de overige funderingspalen. Op de palen die zijn afgerond, worden de witte emmers geplaatst. Deze worden gebruikt om de paalkoppen na het snellen tijdelijk af te dekken en te beschermen tegen vuil en weersinvloeden.
Na het koppensnellen is de ondergrond gelijk gemaakt (genivelleerd), zodat alles op de juiste hoogte ligt en we verder konden bouwen aan de kraanopstelling. Zo is de ringbalk van de torenkraan gestort: de betonnen ring waarin de kraan wordt verankerd. Die moest natuurlijk eerst goed uitharden, voordat de torenkraan daadwerkelijk kon worden opgebouwd.
Ook is alvast begonnen met het betonwerk voor de liftput en de wanden van de lift. Een mooie stap waarbij de eerste verticale delen van het gebouw zichtbaar beginnen te worden.
Een belangrijk onderdeel dit keer was het ‘koppensnellen’ van de palen. Dit betekent dat de bovenkant van de betonnen paal wordt afgewerkt en op de juiste hoogte wordt gebracht, zodat die goed aansluit op de betonconstructie erboven. Dit is onder andere gebeurd bij de fundering van de kraan (de ‘kraanpoer’) en bij de overige funderingspalen. Op de palen die zijn afgerond, worden de witte emmers geplaatst. Deze worden gebruikt om de paalkoppen na het snellen tijdelijk af te dekken en te beschermen tegen vuil en weersinvloeden.
Na het koppensnellen is de ondergrond gelijk gemaakt (genivelleerd), zodat alles op de juiste hoogte ligt en we verder konden bouwen aan de kraanopstelling. Zo is de ringbalk van de torenkraan gestort: de betonnen ring waarin de kraan wordt verankerd. Die moest natuurlijk eerst goed uitharden, voordat de torenkraan daadwerkelijk kon worden opgebouwd.
Ook is alvast begonnen met het betonwerk voor de liftput en de wanden van de lift. Een mooie stap waarbij de eerste verticale delen van het gebouw zichtbaar beginnen te worden.